Vad säger forskningen om att stödja skolverksamheter med stora utmaningar?
Webbinarium
Datum: fredag 13 februari 2026
Tid: 10.00 – 12.00
Plats: Online via Zoom. Länk skickas till anmälda.
Nationellt FOU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar bjuder in till öppet webbinarium. FOU-nätverket erbjuder två öppna webbinarier i vår för alla som är intresserade av skolutveckling som ett medel för att kunna främja likvärdig utbildning.

Den 13 februari kl 10:00-12:00 genomför FOU-nätverket ett öppet webbinarium på temat:
Vad säger forskningen om att stödja skolverksamheter med stora utmaningar
Just nu tas ett antal initiativ runt om i landet för att kunna stödja huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar. Skolverkets omfattande satsningar på Riktade insatser och Samverkan för bästa skola är kanske de tydligaste uttrycken för denna ambition. Men vad vi vet egentligen från forskningen om skolverksamheter som möter stora utmaningar? Vad kan vi lära av de empiriska studier som genomförts i Sverige? Och vilken utgångspunkt för skolutveckling är särskilt relevant när det gäller att stödja skolverksamheterna i praktiken?
Medverkande
Med Carl-Henrik Adolfsson från Linnéuniversiteten och Jan Håkansson från Högskolan Dalarna, båda med gedigen erfarenhet av problembilden utifrån både teori och praktik.
Vid frågor om seminariet mejla: foucenter@su.se.
Bakom FOU-nätverket står Högskolan Dalarna, Karlstad universitet, Linnéuniversitet, Malmö universitet, Mittuniversitetet, Mälardalens universitet och Stockholms universitet. Tillsammans med huvudmän, skolor och förskolor skapar vi kunskap om förutsättningarna för och ändamålsenliga stöd till verksamheter som möter stora utmaningar.
Vi vill gemensamt bidra till att förverkliga ambitionen om en likvärdig utbildning för alla oavsett verksamhetens förutsättningar.
Läs mer om FOU-nätverket för skolverksamheter med stora utmaningar.
Senast uppdaterad: 24 november 2025
Sidansvarig: IPD