Nya forskningsbidrag till Institutionen för pedagogik och didaktik
Tre forskningsprojekt vid Institutionen för pedagogik och didaktik har beviljats medel från Vetenskapsrådet. Projekten stärker forskningen inom yrkesutbildning, skolans marknadsstyrning och migrantkvinnors etablering på arbetsmarknaden.
Forskarskolan för yrkesdidaktik och skola, arbetsliv och lärarutbildning i samverkan (FYSALIS)
Forskarskolan kommer att ta sikte på att stärka yrkeslärarutbildningen i landet genom fokusera på behovet av forskningsbaserad yrkesdidaktisk kompetens. Forskarskolan samlar fem universitet och ger ett tiotal nya doktorander tillgång till forskningsmiljöer över hela landet, i nära dialog med skolor och arbetsliv.
Projektet sker i samarbete med forskare från Linnéuniversitet, som koordinerar projektet, Högskolan i Kristianstad, Malmö universitet, Umeå universitet samt Stockholms universitet. Från Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet medverkar Enni Paul, Janne Kontio och Marianne Teräs i projektet.
Beviljat anslag: 42 miljoner kronor över en projekttid på fem år.
Utbildningsindustrins styrelser – Marknadsstyrning bland svenska företag och stiftelser i friskolebranschen 1992–2022
Projektet kommer att undersöka styrningsprocesser hos svenska friskoleföretag och friskolestiftelser genom att studera styrelsernas nätverk, hur dessa kopplas till andra samhällsinstitutioner och hur förändringar i nätverken hänger ihop med strategier i de största friskoleföretagens årsredovisningar. En viktig bakgrund handlar om den snabba förskjutningen, där storskaliga friskolekoncerner tar över en allt större marknadsandel.
Projektledare är Eric Larsson, projektdeltagare Staffan Nilsson, båda vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Beviljat anslag: 3,25 miljoner över en projektperiod på tre år.
Migrantkvinnor som reguljär arbetsarmé? Vuxna migrantkvinnors erfarenheter av vård och omsorgsutbildning
Projektet syftar till att undersöka erfarenheterna hos kvinnor med migrationsbakgrund som deltar i kommunal vuxenutbildning för vård och omsorg. Studien fokuserar på hur mekanismer och processer stödjer eller hindrar deras inkludering eller utestängning från arbetsmarknaden, samt hur utbildningen formar övergången från studier till sysselsättning.
Projektledare är Paula Mählck, projektdeltagare Sofia Antera och Marianne Teräs, samtliga vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Beviljat anslag: 3,9 miljoner över en projektperiod på tre år.
Senast uppdaterad: 24 november 2025
Sidansvarig: IPD