Prevention och intervention för att motverka svårigheter med ordavkodning

Föreläsning

Datum: torsdag 23 mars 2023

Tid: 13.00 – 15.00

Plats: Hörsal 4, Albano

Vilka verbala och icke-verbala förmågor är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen – och hur interagerar de här förmågorna över tid?

I sin forskning undersöker Ulrika Wolff läsning, dyslexi, läs- och skrivsvårigheter och kognitiva förmågor, som exempelvis fonologisk förmåga relaterad till läsning. 

Hon har också genomfört interventionsstudier för att försöka förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter och bedrivit studier inriktade mot yngre barn. 

Ulrika Wolff arbetar för tillfället med en longitudinell studie i vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs för att studera effekterna på tidig läsutveckling. Dessutom har hon, baserat på sin forskning, utvecklat träningsmaterial för grundskola: WIP-material för barn från nio år och för förskola: TIFT, tidigt fonologisk träning i grupp för fyra- till femåringar. 

För att delta på förläsningen, anmäl dig:
Anmälan 

Mer om Ulrika Wolff 

Professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Ulrika Wolff är också ordförande för Svenska Dyslexistiftelsen.  

Aktuell publikation: Wolff, U., Gustafsson, JE. Early phonological training preceding kindergarten training: effects on reading and spelling. Read Writ 35, 1865–1887 (2022)