Prevention och intervention för att motverka svårigheter med ordavkodning
Föreläsning
Datum: torsdag 23 mars 2023
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Hörsal 4, Albano
Vilka verbala och icke-verbala förmågor är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen – och hur interagerar de här förmågorna över tid?
I sin forskning undersöker Ulrika Wolff läsning, dyslexi, läs- och skrivsvårigheter och kognitiva förmågor, som exempelvis fonologisk förmåga relaterad till läsning.
Hon har också genomfört interventionsstudier för att försöka förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter och bedrivit studier inriktade mot yngre barn.
Ulrika Wolff arbetar för tillfället med en longitudinell studie i vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs för att studera effekterna på tidig läsutveckling. Dessutom har hon, baserat på sin forskning, utvecklat träningsmaterial för grundskola: WIP-material för barn från nio år och för förskola: TIFT, tidigt fonologisk träning i grupp för fyra- till femåringar.
För att delta på förläsningen, anmäl dig:
Anmälan
Mer om Ulrika Wolff
Professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Ulrika Wolff är också ordförande för Svenska Dyslexistiftelsen.
Aktuell publikation: Wolff, U., Gustafsson, JE. Early phonological training preceding kindergarten training: effects on reading and spelling. Read Writ 35, 1865–1887 (2022)
Senast uppdaterad: 14 februari 2023
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen