Tidig läsundervisning i den anpassade grundskolan
Föreläsning
Datum: tisdag 19 mars 2024
Tid: 15.00 – 16.00
Plats: Via Zoom: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/64851468614
Professor Linda Fälth ger en presentation i forskningsområdet Delaktighet och lärande om tidig läsundervisning i den anpassade grundskolan.
Internationell forskning visar att många elever med lindrig eller måttlig intellektuell funktionsnedsättning har utmaningar med läsning. En del lär sig läsa enstaka ord, andra har utmaningar med att läsa text med förståelse. Det finns också elever som kan behöva lära sig använda digital teknik för att lyssna på text istället för att läsa på ett mer traditionellt sätt.
Läskunnighet är en viktig förmåga för livslångt lärande och delaktighet i samhället. Därför har läsning en central plats i läroplanen för elever i den anpassade grundskolan. Eleverna behöver undervisning som bidrar till att de kan knäcka läskoden och har strategier för att läsa med förståelse. De kan också behöva systematisk undervisning i att använda digital teknik för att kunna lyssna på text.
Linda Fälth kommer ge en översiktlig beskrivning av språkliga färdigheter som är viktiga för att elever med intellektuell funktionsnedsättning ska nå sin potential i läsning. Fokus för presentation är särskilt hennes forskning om hur lärare kan arbeta med läsundervisning för elever i den anpassade grundskolan i Sverige.
Senast uppdaterad: 5 februari 2024
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen