Berättarministeriets skolprogram har utvärderats av forskare från Stockholms universitet
Två av Berättarministeriets skolprogram har utvärderats av universitetslektor Carina Wikman vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Studien undersöker hur lärare upplever programmens påverkan på undervisning och elevutveckling.
Foto: Mostphotos
Utvärderingen, som baseras på intervjuer med 20 lärare, visar att lärarna upplever att programmen bidrar positivt till elevernas språkutveckling, motivation och skrivförmåga. Särskilt framhålls programmens narrativa upplägg och möjligheten för elever att skriva för en verklig mottagare.
– Studien är explorativ och småskalig och syftar till att belysa lärarnas erfarenheter snarare än att dra generella slutsatser, förklarar Carina Wikman.
Två program
De två programmen som utvärderats är Den mystiska lådan (för årskurs 3 till 4) och Redaktör Schwartz forskningsresa (för årskurs 4 till 6), där det senare genomförs i samarbete med Karolinska Institutet och Stockholms universitet.