Kulturanpassning av instrument för att bedöma lärmiljöns kvalitet för skolbarn med autism
Det finns ett välkänt behov av att förbättra inkluderande lärmiljöer för barn med autism i grundskolan i Sverige.
Bild: Eva Dalin
Målet med studien ”The Autism Program Environment Rating Scale in Swedish Primary School: Cultural Adaptation and Content Validation" var att översätta, kulturanpassa och bedöma användbarheten i en svensk version ämnad för grundskola, av Autism Program Environment Scale (APERS). Instrument togs från början fram för att utvärdera kvaliteten på autismprogram i lärmiljöer i USA.
Efter översättning och kulturanpassning av APERS, bedömdes användbarheten för svenska förhållanden med hjälp av en expertgrupp. Utifrån deras skattningar och feedback i intervjuer och fritextkommentarer kulturanpassades APERS ytterligare.
Instrumentet prövades också i svenska klassrum. Resultatet indikerar att det finns ett stort behov av svenska APERS i grundskolan, vilket resulterat i det kulturanpassade APERS-Primary-Sweden. Det anpassade instrumentet visar sig hålla hög nivå för bedömning av kvaliteten på lärmiljön för elever med autism i svensk grundskola.
Artikelns förstaförfattare är Klara Wenneborg, doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.