Lärare- och elevrelationer och elevers tillit till sin egen förmåga

Hög kvalitet på lärare- och elevrelationer med förtroendefull interaktion mellan vuxna och ungdomar i skolan anses utgöra en grundläggande del av god utbildning.

Utbildning sker i interaktionsutrymmet mellan elev och pedagog - en meningsskapande process som växer fram i ömsesidig kommunikation genom deltagande i utbildningsrelationer.

Bild: Mostphotos

I förtroendefulla pedagogiska relationer bidrar lärare till enskilda elevers positiva identitet och stärker deras tillit till sin egen förmåga i lärande och social interaktion i skolan. Elevers självförtroende och förväntningar sammankopplas med läranderesultat.

I ny artikel av Ulf Jederlund, fil dr i specialpedagogik, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, beskrivs ett verktyg som underlättar för en djupare undersökning av enskilda elevers uppfattning av kvaliteten på relationen lärare-elev i förhållande till deras självtillit i skolan. 

Läs artikeln "Teacher–student relationships and students’ self-efficacy beliefs. Rationale, validation and further potential of two instruments".  

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Specped",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}