Läs- och skrivundervisning anpassad för elevers olika behov

En ny lärobok har tagits fram för att motivera läsning och skrivande för elever – även dem med olika utmaningar.

Sammanlagt tio medarbetare på Stockholms universitet har, med andra medverkare, skrivit boken ”Läs och skrivundervisning utifrån elevers olika behov”. Redaktörer är Diana von Börtzell-Szuch, doktorand, och Sari Vuorenpää, lektor, båda vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Bok, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers olika behov

Boken ger en mängd olika perspektiv på språkliga utmaningar och hur de kan upptäckas för att undervisningen ska inkludera alla elever. Ämnen som tas upp i boken är bland andra skrivande på svenska för flerspråkiga elever, bedömning av tidig läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning och/eller dyslexi. Fler exempel på ämnen som boken tar upp är läs- och skrivmotstånd och hur man som lärare kan undervisa för att öka elevernas motivation, intresse och engagemang.

Sari Vuorenpää

- Boken är tänkt att användas inom grundlärarutbildningar för tidiga skolår, speciallärarutbildningen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling och inom logopedutbildningen, förklarar redaktörerna Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää.

Diana von Börtzell-Szuch

- Den är också lämplig att användas för fortbildning av lärare som redan är verksamma, menar redaktörerna.

Mer om boken

Läs Skolvärldens artikel Fem tips: Så stöttar du elevers läsande och skrivande.

Redaktörer och författare till ”Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov"

Redaktörer:

Diana von Börtzell-Szuch, doktorand, och Sari Vuorenpää, lektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

Författare:

Fia Andersson, lektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Diana Berthén, lektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Dr Murray Gadd Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Mimmi Waermö, lektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

Kristina Danielsson, professor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
Maria Ekenhill, adjungerad adjunkt, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
Ebba Elvander, adjungerad adjunkt, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
Ulf Fredriksson, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet