Lek och samspel för en inkluderande förskola

Hur hjälper vi barn som har svårt att leka med andra barn? I en ny avhandling studeras metoder som ger förskolepedagoger verktyg för att stötta barn i det sociala samspelet.

Förskolebarn
Foto: Niklas Björling

Maria Gladh, doktorand på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, har forskat om en intervention som förskolepedagoger kan använda sig av för att vägleda och stötta barn i deras samspel i leken. 

– Den riktar sig till barn som har svårt att inleda och upprätthålla lekinteraktioner tillsamman med andra barn utan att få vägledning och stöd. Interventionen ger träning i sociala färdigheter, berättar Maria Gladh. 

Maria Gladh
Maria Gladh

Möjligheter och svårigheter

Även de barn som deltar i interventionen som sociala lekpartners till barnen i behov av särskilt stöd, kan ha glädje och nytta av den.

Maria Gladhs avhandling ”New special educational practices for social skills and play between children, Inclusive reflections and enactments of peer-mediated instruction and intervention in Swedish preschools” utforskar möjligheter och svårigheter med interventionen.   

– I avhandlingens andra studie undersöker jag ett instrument för strukturerade observationer som kan användas för att identifiera och följa upp barnens svårigheter och styrkor i samspel med andra barn. Instrumentet ger stöd för att planera inkluderande undervisning och omsorg, med alla de anpassningar och särskilda stödinsatser som behövs.

Leken är viktig för barns språkutveckling och kreativitet men också för delaktighet och känslan av gemenskap. Det kan vara svårt för pedagoger att skapa en miljö där alla barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. 

Olika uppfattningar

Både barn och föräldrar kan uppleva frustration när förskola och skola inte lyckas med att erbjuda hög kvalitet i undervisning eller inkludering. 

– Det kan finnas olika teoretiska uppfattningar och tolkningar inom forskarsamhället kring vad förskolepedagogik, specialpedagogik och inkludering, är och ska vara.

Avhandlingsarbetet är ett sätt att fördjupa förståelsen för använding av inkluderande utbildning och specialpedagogik i praktiken, med fokus på leken mellan barn. 

Resultaten visar att både interventionen om leksamspel och observationsinstrumentet, under vissa förutsättningar, verkar fungera för att använda i svenska förskolor, vilket kan ge positiva utfall – både direkt och indirekt – för vissa barn i behov av särskilt stöd. 

Integrering behövs

Avhandlingen visar också på det behov som finns av tillämpad specialpedagogisk forskning – både för att delge riktlinjer och praktik, och för att generera nya forskningsfrågor. 

– Om extern information och fortbildning kring nya metodologier eller praktiker ska ge positiva pedagogiska och specialpedagogiska utfall för barn i förskolan, behöver den integreras med pedagogernas befintliga kunskaper. Och med deras värderingar, professionella ställningstaganden och tillvägagångssätt. 

Avhandlingen tydliggör brustna kopplingar i inkluderande undervisning med bristfällig organisatorisk förankring och resursfördelning. 

– När kopplingarna brister riskerar användningen av inkluderande undervisning och omsorg att gå om intet. 

Positivt mottagande

Trots att alla pedagoger inte fått vägledning lyckades de ändå genomföra interventionen framgångsrikt, enbart med stöd av inledande workshops och vägledningsmaterial. Observationsinstrumentet mottogs också positivt av användarna.

Pedagoger i förskolan – men även i lägre årskurser i grundskolan och anpassade grundskolan – kan ha hjälp av resultaten i avhandlingen. 

– Men också huvudmän, beslutsfattare, ansvarig för utbildningspolicy, lärarutbildare och forskare kan dra nytta av insikterna i avhandlingen.

Lång erfarenhet

Maria Gladhs intresse för de här frågorna bottnar i en 30-årig samlad yrkeserfarenhet kring barn och elever i behov av särskilt stöd från förskola, särskola (som nu heter anpassad grundskola), grundskola, fritidshem, socialt arbete, omsorg och central utbildningsförvaltning. 

– Och från kunskaper jag erhållit genom tidigare utbildningar inom socialpedagogik och socialt arbete, men även från personliga erfarenheter av förskola och skola, som förälder och vän till andra föräldrar, säger Maria Gladh. 

Välkommen till Maria Gladhs disputation!

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Specped",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "Specialpedagogiska.lokala.kat.nyh.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.forskning_nyheter",
          "name": "Forskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.lararutbildning",
          "name": "Skola, utbildning och lärande",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}