Ny bok om specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolan

Boken "Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter, om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid" är författad av fem forskare som är och har varit verksamma på Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Genom bokens diskussion av, och perspektiv på, kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges möjlighet att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel.

Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap.

Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan fungera pedagogiskt och socialt idéskapande. Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Studerande och lärare ges förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag.

Boken vänder sig till blivande och verksamma specialpedagoger, pedagoger, skolledare, forskare och lärare i specialpedagogik, pedagogik, psykologi, sociologi och utbildningshistoria. Även den samhällsintresserade allmänheten kan ha stort utbyte av den.

Författare är forskarna Rolf Helldin, Désirée von Ahlefeld Nisser, Inga-Lill Mattsson, Joacim Ramberg och Jude Tah.

Läs mer om "Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter, om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid".

Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar