Språkutveckling hos flerspråkiga barn

Det senaste avsnittet av "Skolforskningspodden" handlar om om arbetssätt och insatser för att stödja språkutveckling i svenska för barn med annat modersmål.

Olika principer för att gynna språkutveckling och social inkludering, exempelvis dialogisk läsning diskuteras.

Medverkar gör Eva Siljehag och Rasmus Riad, universitetslektor respektive doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, tillsammans med specialpedagog Camilla Suarez. 

Tillsammans representerar de forskningsprojekten: "Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter" och "Specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd" och samtalar om vikten av språkaktiviteter i förskolan med stöd av Skolforskningsinstitutets rapport "Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn". 

Lyssna: 
"Skolforskningspodden"

Skolforskningspodden