Marknadisering, ägande och digitaliseringsstrategier inom sportindustrin

Syftet med artikeln "Marketisation, ownership and digitalisation strategies in the sport industry – generic insights and future research" är att ge en djupare förståelse för några av de viktiga och aktuella frågorna inom sportindustrin.

Dessutom, för att kunna beakta det föränderliga landskapet vad gäller ägande, strategier och organisering av olika typer av sporter i dagens miljö, krävs en djupare kontextuell kunskap om hur olika sporter, ligor, klubbar, föreningar, lag etc. äger, organiserar och strategiskt planerar på lokal, nationell, regional och internationell nivå.

Artikeln, skriven av gästredaktörerna introducerar specialnumret Ownership, Organisation and Strategies in the Sports Industry i tidskriften Journal of Strategy and Management: Volume 17 Issue 3. Specialnumret om sportindustrin välkomnar tre intressanta bidrag förutom ovannämnda artikel som fokuserar på viktiga teman relaterade till sportbranschen.

Dessa inkluderar:

Digital omvandling och nödvändiga kapabiliteter,

Digitalt fanengagemang via sociala medier, samt

Betydelsen av och sambandet mellan socialt kapital och organisationsstrategi inom idrottsorganisationer


Fyra generella insikter introduceras i artikeln:
Digitalisering och politisering av sport påverkar i hög grad hur ägare bedriver strategiarbete, organiserar och nätverkar för att skapa värde.

Ägarnas dubbla prestationskrav – att både marknadsanpassa sina klubbar och främja sina egna affärsintressen – blottlägger motsägelserna och spänningarna mellan idealism och vinstmaximering.

Individuella idrottsstjärnor positionerar sig själva som inflytelserika plattformar för värdeskapande genom prestation, socialt engagemang och egna intressen.

De dubbla målen – sportslig framgång och vinstdrivande verksamhet – hos storklubbar med stora kapitalresurser hotar självständigheten och styrningen av idrottsorgan/-föreningar samt en rättvis konkurrensmiljö inom idrotten.

Författare till artikeln är:
Krishna Venkitachalam, College of Business Administration, Ajman University, Ajman, Förenade Arabemiraten och Estonian Business School, Tallinn, Estland
 
Birgitta Schwartz och Sten Söderman, Stockholm Business School, Stockholms universitet

Läs artikeln "Marketisation, ownership and digitalisation strategies in the sport industry – generic insights and future research"

 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "F.ekonomiska.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Företagsekonomiska",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "F.ekonomiska.lokala.kat.nyh",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "F.ekonomiska.lokala.kat.nyh.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}