Forskningsämne Komparativa och transnationella perspektiv i och på litteratur

Litterärt skrivande och läsande har alltid befunnit sig i rörelse över nationella och språkliga gränser, och har formats i ett flöde av mångriktade kulturella influenser.

Inom den komparativa och transnationellt inriktade litteraturvetenskapen studeras dessa geografiska, språkliga och kulturella förflyttningar, möten och konflikter samt de transformationer de ger upphov till, både vad gäller litterär form och som mänsklig erfarenhet.

Ett flertal forskare vid institutionen intresserar sig för litteraturvetenskapliga fenomen och problem som spänner över flera språkområden och som befinner sig i transkulturell dialog. Exempel på forskningsfält är litterär flerspråkighet, översättning, adaption och cirkulation; migration, exil- och diasporastudier; postkoloniala litteraturstudier och världslitteratur.

Relaterat forskningsämne

Litteraturvetenskap
Uppslagen bok i gammal stil med världskarta
På denna sida

Forskare

Anna Albrektson

Anna Albrektson

Helena Bodin

Helena Bodin

Axel Englund

Axel Englund

Sofia Iaffa Nylén

Doktorand

Sofia Iaffa

Anna Jörngården Galili

Biträdande lektor, docent

Anna Jörngården

Utbildningar

Forskarutbildning

Vi ger en fyraårig forskarutbildning i litteraturvetenskap. Som doktorand bidrar du till universitetets forskning och Institutionen för kultur och estetiks dynamiska forskarmiljö. I forskarutbildningen ingår ett självständigt forskningsprojekt, din doktorsavhandling.

Mer om forskarutbildningen

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen bedrivs vid Institutionen för kultur och estetik.