Om nomadbegreppet inom världslitteraturforskning

Sofia Iaffa, doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit ett kapitel i nysläppta antologin Feminism as World Literature. Texten heter ”On Not Crossing Borders: Still-Standing Female Characters in Luisa Valenzuela’s prose”. Den är baserad på forskningen Iaffa bedriver inom ramen för sitt avhandlingsprojekt om latinamerikansk exillitteratur.

Feminism as World Literature
Feminism as World Literature, Bloomsbury Academic, 2022.

Antologin har Robin Truth Goodman som redaktör och ges ut på förlaget Bloomsbury Academic.

Antologin bidrar med feministiska perspektiv och läsarter inom forskningsfältet världslitteratur (”world literature”). Författarna söker omformulera, utmana, och utvidga de begrepp och perspektiv som där blivit förhärskande.

Sofia Iaffa går i sin text in på nomad-begreppet genom en diskussion kring de passiva kvinnliga karaktärerna hos den argentinska författaren Luisa Valenzuela. Hon visar genom sina läsningar hur de franska tänkarna Gilles Deleuze och Félix Guattaris respektive den feministiska teoretikern Rosi Braidottis förståelser och användningar av nomadbegreppet skiljer sig åt på flera grundläggande plan, trots vissa likheter. Utredningen av dessa olika idéer om nomadism motverkar den vaga och ibland svepande användning av begreppet som Iaffa menar är vanlig inom forskningen om världslitteraturer och bidrar samtidigt till en ökad kunskap om Luisa Valenzuelas litterära estetik.

Om boken på förlagets webbplats

Om Sofia Iaffa

Sofia Iaffa
Sofia Iaffa.

Sofia Iaffa är doktorand i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Hon intresserar sig för spanskspråkig och katalansk litteratur skriven i exil. Men också för litterärt subjektsskapande, kritisk teori, postkolonial teori, och intersektionalitet.

I sitt avhandlingsprojekt undersöker hon exilbegreppet hos de latinamerikanska författarna Luisa Valenzuela, Gloria Gervitz, och Cristina Peri Rossi.

Mer om Sofia Iaffas forskning