Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap
Anna Cavallin skriver om hur vildhästar tämjs i hästböcker
ERG:s doktor i litteraturvetenskap studerar hur domesticeringsprocessen skildras i Walter Farleys "Svarta hingstens son" och Lisbeth Pahnkes "Britta, Silver och Billy" i en ny antologi.
Anna Cavallin. Foto: Niklas Björling.
Antologin "Interspecies Relations in Children’s Cultures" handlar om hur relationer mellan djur, såväl mänskliga som icke-mänskliga, skildras i olika typer av barnkultur.
Anna Cavallins artikel "Att tämja den vilda hästen. Didaktiska relationer i hästboken som äventyr och vardagsrealism: Walter Farleys Svarta hingstens son (1947) och Lisbeth Pahnkes Britta, Silver och Billy (1971)" fokuserar på hur processen att tämja en vildhäst, en vanligt förekommande narrativ figur i hästboksgenren, skildras i de två utvalda böckerna. Vilka är de didaktiska aspekterna av häst-/ponnyboksgenren i relation till dess läsare? Och hur framställs och beskrivs didaktiska relationer mellan människor och djur? Det är några av de frågor hon söker svar på i artikeln.