Boel Westin intervjuad av Författarförbundet

Månadens medlem av Minerva, sakprosasektionen inom Sveriges Författarförbund är professor emeritus i litteraturvetenskap Boel Westin.

Professor emeritus i litteraturvetenskap Boel Westin. Foto: Eva Dalin.

Som barn lekte hon bibliotek tillsammans med systrarna. Forskarkarriären började med en doktorsavhandling om Tove Janssons muminvärld och nu är hon professur emeritus i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och ordförande i juryn för Astrid Lindgren Memorial Award, världens största internationella pris för barn- och ungdomslitteratur. Flera av hennes böcker har blivit översatta, till språk som bulgariska, engelska, franska, italienska, japanska, polska, ryska, spanska och tyska.

Läs hela intervju här

Ny bok kommer snart

Boel Westin är huvudredaktör för antologin Den svenska barn- och ungdomslitteraturens historia från 1300-talet till 2010-talet, som bedrivs på Svenska Barnboksinstitutet. Den är en omfattande litteraturhistoria och Westins eget kapitel i antologin handlar om litteraturen från 1300-talet fram till år 1800. Arbetet med boken går nu in i slutfasen.