Hans Hayden ska leda Institutionen för kultur och estetik
Den tillträdande prefekten tror på ämnesautonomi – men vill gärna ta ansvaret för att samordna Institutionen för kultur och estetiks arbete.

Den 1 augusti tar Hans Hayden över som prefekt för Institutionen för kultur och estetik. Här samlas huvudområdena idéhistoria, konstvetenskap, litteraturvetenskap, musikvetenskap, teatervetenskap, kulturarvsstudier och curating. Det gör den till en av de största vid den Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet. I år fyller institutionen tio år.
–Min vision är att Institutionen för kultur och estetik ska fortsätta att vara vad den är och bli bättre på vad den är: ett ramverk, en plattform som möjliggör för kreativa individer att utföra sin forskning, att skapa nya synsätt och tolkningar, att skapa och utveckla nya kurser och att fortsätta att vidareutveckla vårt sätt att tänka, säger Hans Hayden.
Hans Hayden är professor i konstvetenskap. Han disputerade vid Uppsala universitet med avhandlingen Gregor Paulsson och den konsthistoriska tolkningens problem, och har sedan dess framför allt forskat på konstvetenskapens historiografi och bildtolkningens teori och historia.
–Det låter kanske extremt tekniskt och abstrakt, men ursprungligen fastnade jag för konstvetenskap genom intresset för bilder och byggnader när jag studerade på Kulturvetarlinjen i Uppsala. Hur kan man förstå bilder och hur visuella tecken kommunicerar mening, från reklam till bildkonst? Hur kan man studera byggnader och platsbildningar och fråga sig varför de ser ut som de gör och hur de fungerar? Även om mitt expertområde framför allt är 1900-talets bildkonst och i synnerhet efterkrigstidens amerikanska konstvärld, så har de teoretiska ingångarna gjort det möjligt för mig att röra mig mellan olika tider, platser och materielgrupper. Det är spännande! säger han.
Universitetet har en mycket viktig roll – viktigare nu än på väldigt länge – som en del av ett humant och humanistiskt samhälle.
Hans Hayden, tillträdande prefekt
2006 började han en tjänst vid dåvarande Konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Hans har varit prodekan vid den Humanistiska fakulteten 2018–2023. Där ledde han beredningen för utbildning på forskarnivå och deltog i utvärderingar av forskarutbildningarna. Han ledde också arbetet med att ta fram en ny modell för forskarskolan. Med sin erfarenhet av verksamhetsledning inom humaniora ser han att en fungerande organisation kan se ut på lite olika sätt.
Hur ser du på att leda en så stor institution som Institutionen för kultur och estetik?
–Den centrala uppgiften för institutionsledningen är att skapa förutsättningar för alla delar av verksamheten inom de givna ekonomiska ramarna. Jag tror mycket på ämnenas relativa autonomi när det gäller att formulera strategier och ta ut riktningen för framtida utveckling. Ämnena har också ett ansvar att relatera detta till en ekonomisk situation. Men prefekten är självfallet ytterst ansvarig för att koordinera verksamheten, särskilt rörande ekonomi och personalfrågor. Att vidmakthålla en sund arbetsmiljö där alla personalgrupper känner sig respekterade och kommer till sin rätt är en grundförutsättning för att allt annat ska fungera.
Vad ser du för utmaningar och möjligheter för institutionen?
–Som för många andra institutioner handlar det om att värna om alla huvudområden oavsett storlek, inte minst när det gäller de intellektuella miljöerna och volymen i forskarutbildningen.
Hans Hayden lyfter också frågan om breddad rekrytering och breddat deltagande vid institutionens utbildningar.
– Frågan här är inte ”hur kan vi få fler studenter” utan hur vi kan nå grupper från miljöer utan tidigare studievana, av olika typer etnisk, social och ekonomisk bakgrund. Det är en svår fråga att tackla för en enskild institution, men något man jobbar seriöst med centralt på Stockholms universitet där vi också måste vara aktiva. Universitetet har en mycket viktig roll – viktigare nu än på väldigt länge – som en del av ett humant och humanistiskt samhälle. Kunskap och kritiskt tänkande är givetvis nyckelord här, men också bildning, kultur och estetik.
Ställföreträdande prefekt blir Staffan Bergwik, professor i idéhistoria. Biträdande prefekt blir Rebecca Brinch, universitetslektor i teatervetenskap. Båda är sedan många år verksamma vid institutionen.

Rollfördelningen blir likt den nuvarande ledningsstrukturen. Ställföreträdande prefekten Staffan Bergwik är ansvarig för forskning och forskarutbildning. Biträdande prefekten Rebecca Brinch är ansvarig för utbildning på grund- och avancerad nivå.
–Jag ser verkligen fram emot att jobba med Staffan och Rebecca och är övertygad om att vi ska fungera som en kreativ och effektiv grupp där alla bidrar till arbetet, där det goda argumentet står i centrum, men där jag såklart har det yttersta ansvaret att se till så att allt fungerar, säger Hans Hayden.
Institutionen tackar de avgående prefekterna Boel Hackman, prefekt och professor i litteraturvetenskap, Catharina Nolin, ställföreträdande prefekt och professor i konstvetenskap, och Karin Dirke, biträdande prefekt och professor i idéhistoria.

Senast uppdaterad: 18 juni 2025
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik