Johanna Ethnersson Pontara om operasångerskor på film i Sveriges radio

Musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara intervjuas om sin forskning om hur operasångerskor förmedlas i spelfilm, idag och över tid, i radioprogrammet Hemma i P2.

Ett av forskningsresultaten menar hon visar hur det under 1980- och 90-talen blev vanligt med operasångerskan som ett upphöjt, nästan överjordiskt, objekt. Men hon ser också hur filmer under senare tid kombinerar den företeelsen med att hon skildras som en egen individ.

Jag tror att det kommer gå mer mot en slags förmänskligande av operasångerskan och hennes sång

Johanna Ethnersson Pontara om framtida skildringar av operasångerskan i film

Inslaget kommer 51.13 minuter in i programmet.

Om Johanna Ethnersson Pontara

Johanna Ethnersson Pontara. Foto: Niklas Björling.

Johanna Ethnersson Pontara är lektor och docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på opera, särkilt med inriktning på performance-teori och representation av kön. Johanna Ethnersson Pontara är ansvarig för ämnet musikvetenskap vid institutionen och studierektor för forskarutbildningen i musikvetenskap.

Mer om hennes forskning

Mer läsning