Litteratur och materialitet temat för nya TfL

Ellen Frödin och Sara Pärsson är redaktörer för senaste numret av Tidskrift för litteraturvetenskap (TfL). Från Institutionen för kultur och estetik medverkar också Thomas Götselius och Ingemar Haag med texter.

Emilie de Geer, miniatyr
Johanna Vernqvist skriver om Emilie de Geer, kvinnors bildning och läsningens materialitet. Bild: Löfstad slott.

Bland svampar, facklor och manuskript söker numrets nio forskningsartiklar svar på frågan om litteraturens relation till det materiella. Tidskriften innehåller också två essäer och nio bokrecensioner.

Numret finns att läsa online här

Om TfL

Tidskrift för litteraturvetenskap utkommer sedan 1971 med fyra nummer per år och inriktar sig på ett brett spektrum av litteraturvetenskapliga och tvärvetenskapliga frågeställningar. Utgivningen cirkulerar mellan landets litteraturvetenskapliga institutioner i tvåårsintervall. 2023–2024 finns redaktionen vid Institutionen för kultur och estetik på Stockholms universitet. Professor Frida Beckman och postdoktor Ellen Frödin är huvudredaktörer.

Litteraturforskning vid Institutionen för kultur och estetik

Mer läsning

22/12, 2023: Barnlitteratur och medier, nytt nummer av Tidskrift för litteraturvetenskap