Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, skriver om Giron Sámi Teáhters politiskt laddade uppsättning CO2lonialNATION – A Theatrical Truth and Reconciliation Commission.
Skådespelarna Elin Skarin och Mio Negga från uppsättningen CO2lonialNATION på Giron Sámi Teáhter. Foto: Ilkka / Giron Sámi Teáhter
Det var i februari 2017 som Sveriges äldsta och största professionella samiska teaterensemble, Giron Sámi Teáhter, uppsättningen – ett kollektivt dokumentärteaterprojekt som samlade anonymiserade vittnesmål om koloniala övergrepp från hela Sápmi.
Genom att använda CO2lonialNATION som ett mycket representativt exempel på Giron Sámi Teáhters repertoar, belyser Dirk Gindt i denna artikel den samtida samiska scenkonstens dekoloniala arbete.
Artikeln är publicerad i Contemporary Theatre Review 33.3 (2023):180-202 och finns fritt tillgänglig online.
Dirk Gindt är professor i teatervetenskap och forskningsansvarig i samma ämne vid Institutionen för kultur och estetik.
I sitt pågående forskningsprojekt Cirkumpolära performancekulturer analyserar han den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.
Cirkumpolära performancekulturer är ett fyra-årigt forskningsprojekt som är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet ämnar belysa och analysera den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.