Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, presenterar ny forskning om samtida samisk scenkonst i den svenska delen av Sápmi och studerar Giron Sámi Teáhters långa strävan att bli erkänd som en statligt finansierad nationalscen för urfolkens scenkonst.
Texten finns fritt tillgänglig att läsa online i tidskriften Theatre Research International vol. 47, nr 3 (2022). Artikeln heter: “‘We Already Carry Out a National Assignment’: Indigenous Performance and the Struggle for a Sámi National Theatre in Sweden”.
Dirk Gindt argumenterar i texten även för den höga konstnärliga nivån och det sofistikerade dekoloniala arbete i Giron Sámi Teáhters uppsättningar med hjälp av en föreställningsanalys av Ædnan (2020), en dramatisering av Linnea Axelssons prisbelönade bok med samma titel.
Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.
I sitt pågående forskningsprojekt Cirkumpolära performancekulturer analyserar Dirk Gindt den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.
Cirkumpolära performancekulturer är ett fyra-årigt forskningsprojekt som är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet ämnar belysa och analysera den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.