Om scenkonst i radioprogrammet Stil

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet, gästar ett avsnitt av Sveriges radio P1:s magasin Stil, som handlar om modeskaparen Christian Lacroix.

Programmet handlar om kulturen runt den franska modeskaparen, om hur hans design har påverkat såväl modet som scenkonsten. Till exempel den på 90-talet så populära situationskomedin Helt hysteriskt (Absolutely fabulous).

–Den var unik i sin genre.

Dirk Gindt om TV-serien Helt hysteriskt

Här utgjorde haute couture-kläder och mode i allmänhet och designern Christian Lacroix i synnerhet stor betydelse. Lacroix gästade också serien genom att spela sig själv. I radioprogrammet Stils segment om Helt hysteriskt intervjuas Dirk Gindt.

–Den var unik i sin genre. Jennifer Saunders, Dawn French och Joanna Lumley (seriens skapare) förhöll sig till den brittiska komedi- och farstraditionen men uppdaterade den för 90-talet genom att sätta kvinnorna i centrum och det var oerhört nyskapande, säger han bland annat.

Inslaget med Dirk Gindt kommer cirka 30 minuter in i programmet.

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annaat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

Dirk Gindt är forskningsansvarig för teatervetenskap vid institutionen. Han undervisar och handleder studenter på både grund- och avancerad nivå.

Mer om hans forskning