Personlighetstester - litteraturprofessor Carin Franzén i Studio Anekdot

Studio Anekdot reder i det senaste avsnittet ut vilken roll personligheten och personlighetstester har kommit att spela. Samtalet leds av litteraturprofessor Frida Beckman.

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, gästar det senaste avsnittet av Studio Anekdot, "Personlighetstester – bluff eller vetenskap?", tillsammans med Karin Villaume, beteendevetare, folkhälsovetare och forskare vid Karolinska institutet och Mayo Clinic i USA och Bo Melin, professor i psykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet.

Carin Franzén forskar på subjektivitetens historia och intresserar sig för hur man hittar en subjektsposition i de mallar och kulturella former som råder i den tid man råkar leva. I programmet konstaterar Franzén att det idag finns ett krav på att man ska kunna visa upp sig själv som om man kände sig själv.

Ett personlighetstest kan vara en bit på vägen i att 'sälja sig själv'

Säger litteraturprofessor Carin Franzén i programmet.

I framtiden hoppas Carin Franzén att det görs mer motstånd mot personlighetstesten och att kreativitet, föränderlighet och frihet att vara på olika sätt, kommer att få större betydelse vid rekrytring, snarare än testens kontrollmekanism.

Karin Villaume, Carin Franzén och Bo Melin. Foto Studio Anekdot.

Lyssna på avsnitt #5 | Personlighetstester – bluff eller vetenskap?

Om podcasten

Studio Anekdot är samtalsmagasinet som lyfter aktuella händelser och samtida fenomen. I samtal med Frida Beckman får Sveriges främsta forskare nyansera brinnande debatter, ger bakgrunder till den aktuella konflikter och analysera samtida tendenser. Studio Anekdot är en del av det digitala bildningsmagasinet Anekdot och systerpodd till den folkbildande podcasten Bildningspodden.