Disputation Sofia Antera
Disputation
Datum: fredag 5 maj 2023
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Sal 2403, Frescativägen 54, IPD, Zoom Meeting ID: 629 5071 1340
Sofia Antera, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden". Disputationen kommer att hållas på engelska. Välkommen!
Följ disputationen via Zoom
Zoom Meeting: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/62950711340
Titel på avhandlingen
Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden.
Opponent
Petri Nokelainen, Professor Faculty of Education and Culture, Tampere University, Finland
Betygsnämndsledamöter
Åsa Broberg, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Gun-Britt Wärvik, professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Hamid Asghari, docent, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet
Suppleant
Joacim Ramberg, docent, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Handledare
Marianne Teräs, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Ordförande
Petros Gougoulakis, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Helena Rehn, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Staffan Nilsson, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Länk till avhandlingen i fulltext i DiVA
Avhandlingsbeskrivning
This thesis explores vocational teachers’ competence through their own and the school principals’ perceptions. It is compiled by three studies, a conceptual method analysis of professional competence concept, a questionnaire study and an interview study. Findings, analysed through Communities of Practice and Ellström´s competence model, show that teaching competence has a high use value due to its relevance with the vocational teachers’ work. However, it has low exchange value as it is not formally required for teachers’ employment. Conversely, occupational competence has high exchange value, as it is required for recruitment.
Senast uppdaterad: 2 maj 2023
Sidansvarig: Institutionen för pedagogik och didaktik