Sofia Antera, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden". Disputationen kommer att hållas på engelska. Välkommen!
Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden.
Opponent
Petri Nokelainen, Professor Faculty of Education and Culture, Tampere University, Finland
Betygsnämndsledamöter
Åsa Broberg, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet Gun-Britt Wärvik, professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Hamid Asghari, docent, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet
Suppleant
Joacim Ramberg, docent, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Handledare
Marianne Teräs, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Ordförande
Petros Gougoulakis, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Helena Rehn, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet Staffan Nilsson, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
This thesis explores vocational teachers’ competence through their own and the school principals’ perceptions. It is compiled by three studies, a conceptual method analysis of professional competence concept, a questionnaire study and an interview study. Findings, analysed through Communities of Practice and Ellström´s competence model, show that teaching competence has a high use value due to its relevance with the vocational teachers’ work. However, it has low exchange value as it is not formally required for teachers’ employment. Conversely, occupational competence has high exchange value, as it is required for recruitment.
Yrkeslärare har en nyckelroll i samhället för att förbereda framtidens arbetskraft för arbetsmarknaden. Vilka kompetenser har de och vilka kompetenser tycker de är viktiga? Med en relativt stor andel obehöriga yrkeslärare är Sverige särskilt intressant för forskarna att studera i sammanhanget.
Vocational education and training (VET) - som på svenska blir Yrkeskunnande och lärande (YL) - är ett väletablerat internationellt forskningsområde som idag uppmärksammas på flera plan i relation till frågor om yrkeskunnande, kvalifikationer och kompetenser.