Plats:Sal 2403, Institutionen för pedagogik och didaktik
Veronica Brunér, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Den andra korridoren - Institutionalisering och maktutövning i patienters möten med psykiatrisk öppenvård". Välkommen!
Avhandlingstitel
"Den andra korridoren" - Institutionalisering och maktutövning i patienters möten med psykiatrisk öppenvård
Opponent
Karin Zetterqvist Nelson, professor, Institutionen för Tema, Linköpings universitet
Betygsnämndsledamöter
Urban Markström, professor, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet
Ola Lindberg, docent, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
Pelle Pelters, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Suppleant
Stefanie Möllborn, professor, Sociologiska institutionen, Stockholms universitet
Ordförande
Petra Roll Bennet, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Handledare
Robert Ohlsson, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Camilla Thunborg, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Sammanfattning
Avhandlingen undersöker hur patienter upplever sina möten med svensk psykiatrisk öppenvård och hur dessa möten formas av institutionella strukturer och maktutövning i det dagliga vårdarbetet. Genom intervjuer med patienter och personal framträder en bild av en vård där tillgänglighet, diagnosernas betydelse och bemötande är centrala faktorer som påverkar patientens upplevelse.
Studien visar hur patientens position i vården formas av processer som avgör vem som får tillgång till hjälp, hur diagnoser används för att legitimera vårdinsatser och hur patienten riskerar att reduceras till sitt patientskap snarare än att ses som en hel person. Maktutövning påverkar dessutom både vilka som inkluderas eller exkluderas från vården och hur patienter förstås och bemöts.
Resultaten pekar på att psykiatrin tenderar att vara mer tillgänglig för personer med större personliga och sociala resurser och för dem med mindre komplexa ohälsotillstånd. Avhandlingen belyser därmed hur mötet mellan patient och vård formas i samspelet mellan individens livsvillkor och de institutionella logiker som präglar dagens psykiatriska öppenvård, där en blandning av medicinska och marknadsorienterade perspektiv är särskilt framträdande.
Hur upplever patienter sina möten med psykiatrisk öppenvård – och vad påverkar hur dessa möten blir? Denna avhandling undersöker vad som formar vardagen inom psykiatrin med fokus på institutionalisering, maktutövning och patienters olika förutsättningar.
I forskningsmiljön fokuseras studier av lärande, kunskapsutveckling, meningsskapande och påverkan, samt dessa processers förutsättningar inom fälten vård och omsorg, hälsa och folkhälsa.