Disputation Victor Johansson
Disputation
Datum: fredag 7 november 2025
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Lilla hörsalen, Naturhistoriska riksmuseet
Victor Johansson, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "De organiserade eleverna: Den svenska elevrörelsens riksförbund och deltagande i utbildningspolitiken 1938–2005". Disputationen kommer att hållas på svenska. Välkommen!
Avhandlingstitel
De organiserade eleverna: Den svenska elevrörelsens riksförbund och deltagande i utbildningspolitiken 1938–2005
Opponent
Björn Norlin, docent, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
Betygsnämndsledamöter
Lisbeth Lundahl, professor, Institutionen för epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet
Martin Ericsson, docent, Historiska institutionen, Lunds universitet
Stefan Lund, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Suppleant
Adrienne Sörbom, professor, Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, Stockholms universitet
Ordförande
Johanna Ringarp, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Handledare
Daniel Lövheim, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Joakim Landahl, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Rebecca Ye, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Avhandlingsbeskrivning
Avhandlingen undersöker den svenska elevrörelsens nationella förbundsorganisationer och deras deltagande i utbildningspolitiken under stora delar av det demokratiska välfärdssamhällets historia. Analysen fokuserar på hur elevrörelsens riksorganisationer har formats och förändrats i relation till den politiska kontexten, samt vilka organisationsprinciper och strategier för påverkan som använts för att uppnå rörelsens politiska mål.
Teoretiskt utgår studien från ett politiskt processperspektiv på sociala rörelser och metodologiskt från en aktörscentrerad, underifrånperspektivisk förbundshistorisk ansats.
Resultatet visar att de organiserade elevernas deltagande har varit kontinuerligt, varierat och dynamiskt, och att elevrörelsen uppvisat ett mer tydligt politiskt aktörskap än vad tidigare forskning har framhållit. Studien visar att elevorganisering inte enbart har fungerat som en form av sociokulturell eller demokratisk självfostran, utan även utgjort ett reellt politiskt handlande.
I relation till internationell forskning framhåller avhandlingen särskilt medlemsorganisationernas centrala betydelse för rörelsens utformning i en svensk kontext. Detta kompletterar bilden av elevers politiska engagemang som något som enbart tar sig uttryck i utomparlamentariska eller protestbaserade former.
Analysen bidrar därmed till en fördjupad förståelse av Sveriges utbildningspolitiska utveckling, sedd ur perspektivet hos en grupp med begränsade formella maktresurser. Studien synliggör en tidigare förbisedd historia av elevers politiska deltagande och visar hur elever inte bör förstås som passiva mottagare av utbildningspolitiska beslut, utan som aktiva medskapare av utbildningspolitikens utveckling.
Senast uppdaterad: 6 oktober 2025
Sidansvarig: IPD