Webbinarium om läsförståelse - PIRLS 2021
Webbinarium
Datum: tisdag 23 maj 2023
Tid: 09.00 – 09.45
Plats: Teams
Ulf Fredriksson, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik, deltar i Skolverkets öppna webbinarium med fördjupning i studien PIRLS 2021. Hur kan vi arbeta för att utveckla elevers läsförståelse? PIRLS är en internationell studie som undersöker läsförståelse och attityder till läsning i årskurs 4.
Webbinariet äger rum på Teams den 23 maj klockan 9.00–9.45. Ingen föranmälan krävs. Arrangör: Skolverket
Program
09.00 Generaldirektören hälsar välkommen
Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, leder webbinariet.
09.05 Fördjupning av resultatet i PIRLS
Undervisningsråden Cecilia Stenman och Tammi Gustafsson Nadel berättar om huvudresultat från PIRLS och hur Skolverket arbetar med skolor för ökad läsförståelse.
09.25 Vad säger forskning om läsförståelse – vilka möjligheter och utmaningar finns?
Ulf Fredriksson, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms universitet, och Lotta Brilioth Biörnstad, chef enheten för litteratur och bibliotek på Kulturrådet, i samtal med Peter Fredriksson.
09.45 Sändningen avslutas
Länk till webbinariet på Skolverkets webb
Om Ulf Fredriksson
Forskningsfokus: Svenska elevers läsutveckling över tid och i ett internationellt perspektiv, pojkars och flickors läsning, elever med invandrarbakgrund, internationella studier i läsförståelse samt användning av IKT i skolor.
Han har medverkat i arbetet med läsförståelsedelen i de svenska Pisa-undersökningarna 2009 till 2016. Han har också deltagit i Skolverkets referensgrupp om PIRLS, skrivit en kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever för Vetenskapsrådet 2015 tillsammans med Karin Taube och Åke Olofsson, varit regeringens utredare av införande av en läsa-skriva-räkna-garanti 2015 – 2016 samt ledamot i regeringens läsdelegation 2016 – 2018.
Senast uppdaterad: 22 maj 2023
Sidansvarig: IPD