"Att handleda studenter utvecklar mig som socionom"

Pirjo Heikkurinen är socionom och socialsekreterare vid Järva stadsdelsförvaltning. Här berättar hon om hur givande det är att handleda socionomstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

Pirjo Heikkurinen

 

Varför är det viktigt med VFU?

– Det är helt avgörande att blivande socionomer får prova på vad våra yrken innebär och hur de fungerar. De studerar teorier och modeller och måste få skapa sig en bild av hur de kan användas praktiskt. Det är också viktigt att tydliggöra hur stora och svåra avvägningar och beslut vi ofta ställs inför och inse hur lagar, regler, budget och politik styr över de besluten. Att få följa med ut och träffa klienter i olika miljöer är också centralt för att kunna reflektera över yrkesrollen och öka självkännedomen.

 

Vad ger det dig att vara VFU-handledare?

– Det är otroligt lärorikt och spännande att få lära känna många nya människor med olika bakgrund och erfarenheter och som delar mitt intresse för socialt arbete. Det utvecklar mig som socionom. Jag slås av hur mycket kunskap dagens studenter har. Jag gick själv Socialhögskolan i slutet av 80- talet och kan konstatera att socionomutbildningen har förbättrats enormt mycket. Jag är också stolt över vår yrkeskunskap och våra olika kompetenser och känner att jag vill förmedla det till studenterna.

 

Vilka vinster ser du för er arbetsplats?

– Alla nya intryck och idéer öppnar för spännande diskussioner om metoder och teorier där vi själva måste reflektera över våra arbetsätt, motivera hur vi kommer fram till olika beslut och vad som ligger bakom dem. Det ger oss en chans att fundera över vårt eget arbete i vardagen. Vi får också visa upp vår arbetsplats och det har hänt flera gånger att studenter sedan har börjat arbeta hos oss.

Det är helt avgörande att blivande socionomer får komma ut och prova på vad våra yrken innebär och hur de fungerar.

Hur fungerar samarbetet med Stockholms universitet?

– Det är flera saker som de gör som underlättar för oss inför VFU. De har till exempel VFU-samordnare som är ett väldigt bra stöd. Studenterna gör tillsammans med oss VFU-planer med tydliga förväntningar och mål. Vi vill också använda det vi kallar närhetsprincipen, att det är nära till deras verksamhet och enkelt att träffa studenter, samordnare och lärare. Det underlättar också att studenterna har inblick i de speciella förutsättningar och utmaningar som gäller socialt arbete i Stockholm som storstad.

 

Vilka råd skulle du ge blivande VFUhandledare?

– Tveka inte! Den extra tid det tar ger mångdubbelt tillbaka. Nya infallsvinklar. Ny kunskap. Nya synsätt. Involvera hela enheten och erbjud studenten att delta i så många delar av verksamheten som möjligt. För deras skull, men också för din.

På denna sida