Skolframgång för barn och elever med svenska som andraspråk
Vi är ett nationellt resurscentrum med uppdrag att främja lärandet för barn och elever med svenska som andraspråk i förskolan, grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Vill du lära dig mer om hur Bygga svenska kan användas för att följa och stötta läsutveckling för elever med svenska som andraspråk? Välkommen till ett webbinarium!
Anlita oss för en insats eller ta del av material vi har skapat och samlat för lärare och skolledare som undervisar flerspråkiga elever i svenska som andraspråk eller i andra ämnen.
I sin masteruppsats undersöker Helena Nilsson hur behovsbegreppet kan definieras, tolkas och tillämpas i skolans styrkedja – från policytexter till lärares praktiska arbete.
Angelica Granqvist avhandling undersöker boksamtal i en samläsningspraktik med svenskämnena i gymnasieskolan. Fokus ligger på de elever som läser svenska som andraspråk och deras meningsskapande processer i boksamtalen.
Pantea Rinnemaas avhandling visar att elever och lärare ser olika utmaningar i texter i samhällskunskapen. Eleverna efterlyser lässtöttande aktiviteter och längre texter.
Andrea Young, Professor at the University of Strasbourg, explores how language policies shaped by the idea of “one country, one people, one language” meet today’s diverse schools. Using French examples, she shows how teachers oppose such policies through collaboration across subjects.
Andrea Young, Professor at the University of Strasbourg, explores how language policies shaped by the idea of “one country, one people, one language” meet today’s diverse schools. Using French examples, she shows how teachers oppose such policies through collaboration across subjects.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.