Skolframgång för barn och elever med svenska som andraspråk
Vi är ett nationellt resurscentrum med uppdrag att främja lärandet för barn och elever med svenska som andraspråk i förskolan, grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Anlita oss för en insats eller ta del av material vi har skapat och samlat för lärare och skolledare som undervisar flerspråkiga elever i svenska som andraspråk eller i andra ämnen.
I sin masteruppsats undersöker Helena Nilsson hur behovsbegreppet kan definieras, tolkas och tillämpas i skolans styrkedja – från policytexter till lärares praktiska arbete.
Angelica Granqvist avhandling undersöker boksamtal i en samläsningspraktik med svenskämnena i gymnasieskolan. Fokus ligger på de elever som läser svenska som andraspråk och deras meningsskapande processer i boksamtalen.
Pantea Rinnemaas avhandling visar att elever och lärare ser olika utmaningar i texter i samhällskunskapen. Eleverna efterlyser lässtöttande aktiviteter och längre texter.
Sofia Lindéns avhandling visar att studiehandledning på modersmål ger komplex stöttning med olika syften. Ett samarbete mellan studiehandledare, lärare och skolledning är avgörande för att handledningen ska fungera väl.
Transspråkandets villkor i en supermångfaldig förskola
En större öppenhet för transspråkande och multimodal kommunikation skulle gynna förskolebarns kommunikation, språkutveckling och flerspråkiga identitet, visar Ylva Novosels avhandling.
Så påverkas lågstadieelever av bullriga ljudmiljöer
Johanna Carlies avhandling handlar om hur bearbetning, förståelse och minne av tal påverkas av bullriga ljudmiljöer hos lågstadieelever med svenska som andraspråk.
Modersmålsundervisning för ökad läs- och skrivförmåga
I den här studien undersöker Karin Joelsson hur modersmålsundervisning på sfi kan stärka språkinlärning och självförtroende hos elever med kort utbildningsbakgrund.
I sin avhandling undersöker Camilla Håkansson ämneslitteraciteten i svenska som andraspråk och fysik i årskurs 9. Resultaten pekar på vikten av att i undervisningen synliggöra hur språk och ämne hänger samman.
Hur orienterar sig vuxna sfi-elever med begränsad utbildningsbakgrund i ett starkt skriftspråksbaserat samhälle? Det undersöker Pernilla Olsson i sin licentiatsuppsats.
Den 3 juni släpptes rapporten ”Så minskar vi läsgapet i svensk skola – ett andraspråksperspektiv på läskrisen” skriven av Josefin Nilsson och Karin Pettersson på uppdrag av Svenskt Näringsliv. I rapporten lyfts flera förslag kring hur den tidiga läsundervisningen för elever som lär sig läsa på sitt andraspråk kan förbättras.