BeLonging – Michael Rakowitz och Medelhavsmuseets samling

Utställningen BeLonging – Michael Rakowitz och Medelhavsmuseets samling cureras av Ninhursag Tadaros som en del av ett examensarbete inom masterprogrammet Curating Art.

BeLonging – Michael Rakowitz och Medelhavsmuseets samling

This page in English

 

30 september 2023 – 14 januari 2024

I utställningen BeLonging på Medelhavsmuseet visas för första gången Rakowitzs konstverk i dialog med arkeologiska föremål från Mesopotamien ur Världskulturmuseernas samlingar. Med anspelning på fornföremåls och flyktingars ibland dolda ursprung skapar Rakowitz skulpturer av livsmedelsförpackningar och nyhetsartiklar från Mellanöstern som återfinns i USA. Konstverken ger därmed plats både åt de forntida föremålen och åt de människor som skapade och sörjde för dem. Tillsammans avspeglar de utställda föremålen gemensamma erfarenheter av plats, längtan och tillhörighet i forntid och nutid.

I efterdyningarna av den amerikanska invasionen i Irak 2003 plundrades Iraks Nationalmuseum och omkring 15 000 föremål stals. Konstnären Michael Rakowitz (f. 1973) påbörjade 2007 projektet The invisible enemy should not exist (2007–pågående) i vilket han åtagit sig att återskapa de över 7 000 föremål som fortfarande saknas. Materialen som Rakowitz använder – livsmedelsförpackningar och arabiska och assyriska tidningar som importerats till USA – är samtida och kopplar till mat som en symbol för överlevnad, motstånd och glädje. Samtidigt reflekterar konstnären kring krigets verkliga pris, både kulturellt och humanitärt, i videoverket The Ballad of Special Ops Cody (2017) (Balladen om Specialförbandsoperatör Cody).

Michael Rakowitz (f. 1973, New York, USA) är en irakisk-amerikansk konstnär verksam i Chicago, USA. Han är känd för sina installationer, skulpturer och multimediaprojekt där han väver samman komplexa berättelser och belyser den spända relationen mellan det globala Väst och Mellanöstern. Han uppmärksammar både förlusten av Mellanösterns kulturarv och det mänskliga lidandet till följd av krig, politiska omvälvningar och utländsk ockupation. Han strävar efter att tillföra komplexitet i det befintliga narrativet kring kulturarv, pågående kolonisationskrafter, koloniala- och postkoloniala diskurser. Han berör även den obekväma spänningen mellan bevarande och förstörelse i modern arkeologi och kulturarvsförvaltning. Hans verk uppmanar till omvärdering av relationen mellan gästfrihet och fientlighet, härkomst och expropriering.

Internationellt masterprogram i curating, med inriktning mot konst, management och juridik

Utbildningen, för utställningsskapande framför allt inom konstområdet, genomförs i samarbete mellan Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet och ledande konstinstitutioner.

Till programsidan