Transitive Axiom
Evenemang
Startdatum: tisdag 18 juni 2024
Tid: 17.00
Slutdatum: torsdag 20 juni 2024
Tid: 16.00
Plats: Projektrummet, Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1 (T-bana Liljeholmen)
Utställning med Sara Elggren och Muiredach O’Riain som del av Ester Maria d'Avossas examensprojekt vid det internationella masterprogrammet i curating vid Stockholms universitet.
Välkommen på vernissage den 18 juni 17.00–20.00. Liveframträdande 18.00. Fri entré.
I utställningen Transitive Axiom utforskas teman som översättning och överföring av information med hjälp av vävning och ljudkonst. Det transitiva axiomet, en grundläggande matematisk princip, innebär att om två kvantiteter är lika med en tredje, så är de lika med varandra. I icke-matematiska sammanhang kan relationen detta begrepp beskriver ses som den mellan förfader och ättling. Det är ett sätt att se mänskliga relationer som en väv av samhörighet sträckt över tid. På så sätt är utbytet av tyst kunskap, överföringen av förfädernas visdom, ett exempel på detta axiom, särskilt i kreativa verksamheter som vävning och musikalisk komposition.
Överföring av kunskap innebär dock även översättning och anpassning, vilket gör att informationen riskerar att förändras eller försvinna över tid. I utställningen sammanförs verk av Sara Elggren, textilkonstnär (Sverige), och Muiredach O’Riain, kompositör (Irland), där dessa konstnärliga uttryck får vara i dialog med varandra. Betraktaren uppmanas att ifrågasätta gränsdragningar mellan det virtuella och det konkreta, det visuella och det auditiva, det förflutna och nuet. Elggrens vävar, tillsammans med O’Riains ljudkomposition baserad på hennes vävnotationer, illustrerar den konstnärliga dialogen med digitala element som ställs mot sina analoga motsvarigheter, samtidigt som tematiken av samhörighet, överföring och transformation utforskas.
Medverkande
Sara Elggren (f. 1986), bild- och textilkonstnär baserad i Stockholm, är specialiserad på vävda objekt och rumsliga installationer. Hennes konstnärliga arbete kännetecknas av en förkärlek för upprepning och omfattande serier som fördjupar sig i teman som teknik, kod och samspelet mellan tyg och gränssnitt samt matematiskt tänkande. Konstnären utforskar hur dessa element formar tygets väsen, antingen som en flytande bild eller ett noggrant strukturerat system som innehåller specifik data, genom sina digitala notationer. Genom ett omsorgsfullt hantverk förvandlar Elggren denna strikta ordning till något helt nytt och djupgående.
Muiredach O’Riain (f. 1996) är en irländsk musiker, kompositör och programmerare baserad i Stockholm. År 2023 tog han en masterexamen i elektroakustisk komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I sitt arbete undersöker han den dynamik som utvecklas mellan mänskligheten och avancerade tekniker som AI och kvantdatorer, och ser dem som potentiella verktyg för konstnärliga uttryck. Genom sina kompositioner engagerar sig O’Riain direkt i dessa teknologier och skapar komplexa datorgenererade ljudlandskap som suddar ut gränserna mellan organiska och artificiella ljud och därigenom analyserar och testar gränserna för posthumanistiska musikaliska uttryck.
Ester Maria d’Avossa (f. 1997) är en italiensk-dansk curator och utställningsproducent baserad i Stockholm. För närvarande läser hon det internationella masterprogrammet Curating and Art Management. Hon har en bakgrund i konsthistoria och kulturarvs studier och i hennes curatoriella praktik undersöker d’Avossa utvecklingen av arv och kunskapsutbyte inom samtidskonst. Hennes pågående studier fokuserar på dualiteten mellan hantverk och konst, med ett särskilt fokus på textilkonst.
Internationellt masterprogram i curating, med inriktning mot konst, management och juridik
Utbildningen, för utställningsskapande framför allt inom konstområdet, genomförs i samarbete mellan Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet och ledande konstinstitutioner.
Senast uppdaterad: 19 juni 2024
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik