Crowdsourcing i upplysningstidens Frankrike
Linn Holmberg, docent i idéhistoria, har beviljats forskningsmedel av Vetenskapsrådet för ett nytt treårigt projekt.
Hon tilldelas medel om 4 896 000 kronor. Titeln på projektet är Crowdsourcing i upplysningstidens Frankrike: Förfrågningar och erbjudanden om intellektuell hjälp i lärda tidskrifter (1720–1789).
Crowdsourcing syftar oftast på ett modernt Internetfenomen: när individer använder en digital plattform för att nå ut till en virtuell publik för att få hjälp med en uppgift. Linn Holmberg ska forska på hur den lärda tidskriftspressen i 1700-talets Frankrike kunde användas för liknande ändamål. Dessa tidskrifter erbjöd läsare möjligheten att be allmänheten om intellektuell hjälp – och svara på sådana förfrågningar – i form av anonyma insändare.
Även om tidigare forskning länge påpekat att sådana informationsutbyten var vanliga i 1700-talets tidskriftspress så har fenomenet aldrig studerats systematiskt över tid.
Jag kommer att ringa in, belysa, och utforska den här typen av läsarinteraktion: hur den fungerade, förändrades, och vilka möjligheter och problem den gav upphov till.
Linn Holmberg
Hon är särskilt intresserad av att undersöka hur anonymiteten gav utrymme för individer med låg status i den lärda världen att ikläda sig rollen som medhjälpare och initiativtagare till storskaliga kunskapsprojekt, och de debatter detta omkastande av hierarkier orsakade.
Att förstå hur crowdsourcing-fenomenet växte fram i fransk tidskriftspress under upplysningstiden är intressant också för vår tid. Nu omstöper än en gång ny teknik förutsättningarna för vem som kan bidra till och styra över publika informationsflöden.
–Det har lett till större delaktighet och färre maktstrukturer men har också skakat om invanda kunskapsbegrepp grundade i auktoritet och expertis, vilket vissa forskare menat lett till en global kris på hur vi ser på kunskap, säger Linn Holmberg.
Om Linn Holmberg
Linn Holmberg forskar om informationshantering och debatter om kunskap, läsande och lärande i det tidigmoderna Europa med fokus på uppslagsverk, tidskrifter, och processer av att sprida och popularisera specialiserad kunskap. Hon är studierektor för forskarutbildningen i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik.
Senast uppdaterad: 4 november 2025
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik