Jessica Sjöholm Skrubbe föreläser i Oslo

Docent Jessica Sjöholm Skrubbe håller en öppen gästföreläsning vid Kunsthistorisk Forening i Oslo den 12 oktober.

Jessica Sjöholm Skrubbe
Jessica Sjöholm Skrubbe. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Det är den återkommande Lorentz Dietrichson Lecture som hon är inbjuden att hålla. Titeln på Jessica Sjöholm Skrubbes föredrag är "Artistic mobility and cultural transfer: Geohistoricising early twentieth century Scandinavian art". Den arrangeras i samarbete med Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk på Oslo universitet.

Mer information på föreningens hemsida

Kunsthistorisk Forening grundades 1904 av Norges första professor i konsthistoria, Lorentz Dietrichson. Den fungerar som ett yrkes- och socialt nätverk för konstvetare och studenter.

Jessica Sjöholm Skrubbe är docent och lektor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för den moderna konstvärlden, konst och feminism, konst och transnationalism, offentlig konst och skulpturer. Jessica Sjöholm Skrubbe är forskningsansvarig för konstvetenskap vid institutionen.

Mer om hennes forskning