Litteraturprofessor Elina Druker om folktrons väsen i sagorna

I podden "När man talar om trollen", avsnittet om Folktrons väsen i konsten hörs Elina Druker, framstående expert på barn- och ungdomslitteratur.

Elina Druker. Professor i litteraturvetenskap vid Instititonen för kultur och estetik. Foto: Ingmarie Andersson.

I programmet "Folktrons väsen i konsten", 24 juni, talar Elina Druker om John Bauer och sagosamlingen Bland tomtar och troll. John Bauer gör något orginellt och personligt och förnyar sagoillustrationerna, säger Elina Druker i programmet. Det som särskiljer Bauer från andra illustratörer vid samma tid är att han skapade individer och ett komplext karaktärsgalleri för sina sagogestalter, fortsätter hon.

Han är ju så oerhört intresserad av trollen och andra mytiska varelser (...) Och så är han naturligtvis väldigt skicklig!

I avsnittet hörs även konsthistorikern Pia Bengtsson Melin, som disputerade 2006 vid Stockholms universitet, på avhandlingen Fåfängans förgänglighet: Allegorin som livs- och lärospegel hos Albertus Pictor.

Hör hela programmet här

Här kan du läsa mer om Elina Drukers forskning

Foto: Marko Blazevic, Unsplash.