När vi fick dille på ordböcker

Idéhistorikern Linn Holmberg skriver om hur ordböcker och alla typer av uppslagsverk började spridas i Europa på 1700-talet. Och om hur vi i takt med det fick ett nytt sätt att se på lärande.

Nyckel framför bokhög
Foto: Serhii Subotenko / Mostphotos

Artikeln ingår i senaste numret av 1700-tal, Sällskapet för 1700-talsstudiers årsskrift.

Ordböcker spreds snabbt och framgångsrikt och utmanade tidens sätt att läsa böcker. De alfabetiskt ordnade artiklarna uppmuntrade läsaren att låta lust och nyfikenhet styra, istället för att pliktskyldigt läsa från pärm till pärm. Ordboken utmanade därmed etablerade ideal för hur studier skulle gå till, vilket gjorde genren både framgångsrik och kontroversiell. Genom att lova en genväg till kunskap eldade ordboken också på själva diskussionen om vad kunskap och lärande var, och hur kort vägen dit kunde bli utan att man missade målet.

Artikeln finns fritt tillgänglig online:

Septentrio Academic Publishings hemsida

Linn Holmberg
Foto: Sören Andersson

Om Linn Holmberg

Linn Holmberg forskar på kunskapshantering i det tidigmoderna Europa med fokus på uppslagsverk, upplysningskultur, och processer av att sprida, popularisera och demokratisera kunskap under det långa 1700-talet. Hon ingår även i Pro Futura-programmet, en internationell spetsforskningssatsning inom humaniora och samhällsvetenskap.

Mer om hennes forskning

Mer läsning