Ny doktorsavhandling i litteraturvetenskap

Sara Pärsson har disputerat med avhandlingen Ta sig hem: Skönlitterära skildringar av kvinnan och hemmet från tidigt 1900-tal.

Detalj av omslaget till avhandling. Foto i svartvitt på kök.
Detalj av omslaget till Ta sig hem.

Om avhandlingen i Digitala Vetenskapliga Arkivet

Disputationen ägde rum i auditoriet på Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet.

Opponent: Åsa Arping, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet.

Betygsnämnd: Peter Forsgren, professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för film och litteratur, Linnéuniversitetet.
Maria Jönsson, professor i litteraturvetenskap med litteraturdidaktisk inriktning vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet.
Kristin Järvstad, biträdande professor i genusvetenskap, docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för globala politiska studier, Malmö universitet.
Boel Hackman, docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Ordförande: Axel Englund, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Handledare: Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet

Sara Pärsson
Sara Pärsson. Foto: Mats Pärsson