Om radhusens grönområden på 1950-talet

Konstprofessor Catharina Nolin skriver om parker, trädgårdar och gröna omgivningar i radhusområden i ett kapitel i en ny bok.

Radhusområde. Bilden i svartvitt, tagen 1956
Radhusområdet Atlantis, Vällingbyhöjden, 1956. Källa: Tidskriften Byggmästaren, Sune Sundahl / Wikimedia Commons

Texten ingår i Samfundet S:t Eriks årsbok med titeln Ytterstaden. Catharina Nolin skriver om ett antal bostadsområden i Stockholmsförorter med tyngdpunkt på 1950- och 60-talen. Men i den här texten är det inte husen som står i centrum. Här berättas historierna om parkerna, gemensamma områden och trädgårdar som tillkom samtidigt som bebyggelsen. Och om deras upphovspersoner.

Om Catharina Nolin

Catharina Nolin
Catharina Nolin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Catharina Nolin är professor i konstvetenskap och ställföreträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Hennes huvudsakliga forskningsområde är trädgårdshistoria och landskapsplanering under 1800- och 1900-talen, samt landskapsarkitekturens historiografi under samma period.

Mer om hennes forskning

Mer läsning

20/6, 2022: Om hur parker, gårdar och lekplatser kan bevaras

30/4, 2021: Hon forskar för att bevara de kvinnliga landskapsarkitekternas kulturarv