Victoria Fareld ny professor i idéhistoria

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Victoria Fareld som av rektor har befordrats till professor i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Victoria Fareld
Victoria Fareld. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Victoria Fareld disputerade vid Göteborgs universitet 2007 med avhandlingen Att vara utom sig inom sig: Charles Taylor, erkännandet och Hegels aktualitet.

Hon forskar bland annat på politisk idéhistoria men också över fälten kulturhistoria, filosofihistoria, historieteori och minnesstudier. Nu på frågor om historia och minne i relation till etik, juridik och tidslighet.

Victoria Fareld undervisar på alla nivåer i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik, till exempel på ”Det kritiska tänkandets traditioner” och ”Historia, minne, glömska”. Hon är studierektor för forskarutbildningen i idéhistoria, och handleder både uppsatsstudenter och doktorander.

Mer om hennes forskning