Disputation Anna Ahlgren
Disputation
Datum: onsdag 28 maj 2025
Tid: 13.00 – 17.00
Plats: Sal 2403, IPD, Frescativägen 54
Anna Ahlgren försvarar sin avhandling "Att bli elev – En genealogisk studie av skolstartens normaliserande villkor". Disputationen kommer att hållas på svenska. Välkommen!
Avhandlingstitel
Att bli elev – En genealogisk studie av skolstartens normaliserande villkor/
Opponent
Jonas Qvarsebo, docent, Institutionen för barndom, utbildning och samhälle, Malmö universitet
Betygsnämndsledamöter
Tore West, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Lena Sjöberg, docent, Avd. för utbildningsvetenskap och språk, Högskolan Väst, Trollhättan
Lina Rahm, docent, Historiska studier, KTH, Kungliga tekniska högskolan, Stockholm
Suppleant
Mats Börjesson, professor, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Ordförande
Daniel Lövheim, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Handledare
Johanna Ringarp, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Matilda Wiklund, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
David Thorsén, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Avhandlingsbeskrivning
Avhandlingen granskar motsägelsen mellan grundskolans ideal om utbildning för alla och en praktik där vissa barn inte passar in i rollen som elev. Genom en historisk och diskursanalytisk studie, med stöd i Michel Foucaults teorier om makt, kunskap och subjektivering, undersöks hur bilden av den "normala eleven" har formats från 1940 till 2025.
Fokus ligger på skolstarten som en kritisk övergång där barnet blir elev – en process som inte bara är administrativ utan även social och kulturell. Studien visar hur föreställningar om normalitet skapar gränser för vem som ses som skolmogen och vilka som riskerar att exkluderas.
Genom analyser av skolmognadsprov, informationsmaterial och barnlitteratur synliggörs tekniker som formar elevpositionen och styr barns anpassning till skolans normer. Resultaten pekar på att vissa beteenden återkommande konstruerats som problematiska och kopplats till olika förklaringsmodeller, från sen mognad till neuropsykiatriska diagnoser.
Avhandlingen problematiserar elevpositionens "naturlighet" och argumenterar för en kritisk granskning av skolstartens exkluderande praktik – i ljuset av visionen om en inkluderande skola.
Senast uppdaterad: 30 april 2025
Sidansvarig: IPD