Disputation Morteza Eslahchi

Disputation

Datum: fredag 15 december 2023

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Sal 2403, Frescativägen 54, IPD

Morteza Eslahchi, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Learning Together, Leading Change: Understanding Collective Learning in Social Entrepreneurial Organisations". Disputationen kommer att hållas på engelska, och den streamas via Zoom. Välkommen!

Morteza Eslahchi. Fotograf: Sören Andersson
 

Följ disputationen via Zoom

Zoom Meeting: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/69190168013

 

Avhandlingstitel

Learning Together, Leading Change: Understanding Collective Learning in Social Entrepreneurial Organisations

 

Opponent

Maria Gustavsson, professor, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

 

Betygsnämndsledamöter

Gunilla Avby, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Annika Engström, docent, Avdelningen för logistik och verksamhetsplanering, Högskolan i Jönköping
Ola Lindberg, docent, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet

 

Suppleant

Jessica Lindberg, docent, Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet
Fredrik Hertzberg, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

 

Handledare

Ali Osman, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

 

Andra handledare

Malgorztata Malec Rawinski, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Jon Ohlsson, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

 

Avhandlingsbeskrivning 

Denna avhandling syftar till att skapa en förståelse för kollektivt lärande I sociala entreprenörsorganisationer i Sverige, med särskilt fokus på COVID- 19-pandemin. Genom att använda ett perspektiv centrerat kring kollektivt lärande, avser jag att utforska följande nyckelområden: a) de lärande villkor och processer som krävs för att bli en social entreprenör och skapa en social entreprenörsorganisation, b) kollektivt lärandes betydelse för organisatorisk anpassning och förändring när man hanterar exogena faktorer som COVID- 19-pandemin, och c) ledarskapets roll i att skapa förutsättningar som är gynnsamma för kollektiva lärandeprocesser i sociala entreprenörsorganisationer under COVID-19-pandemin.

Baserat på empiriska studier omdefinierar denna forskning ledarskap som en stärkande, samarbetsinriktad praxis som är nära sammankopplad med dynamiken i kollektivt lärande. Studien granskar också de adaptiva och evolutionära aspekterna av organisatoriska processer och betonar deras centrala roll för kollektivt lärande. Vidare belyser den effektiviteten i en ansats centrerad kring kollektivt lärande för att driva meningsfull organisatorisk förändring, i kontrast till toppstyrda strategier. Utförd under den globala omvälvningen som COVID-19-pandemin orsakat, erbjuder denna forskning en unik möjlighet att undersöka kollektivt lärande som ett verktyg för motståndskraft i turbulenta tider. Denna studie fyller en lucka i den befintliga litteraturen genom att fokusera på den svenska kontexten och erbjuder insikter för forskare, praktiker och beslutsfattare inom socialt entreprenörskap. Slutligen understryker forskningen potentialen hos kollektivt lärande att utrusta sociala entreprenörsorganisationer för hållbar innovation och motståndskraft, särskilt under samhälleligt utmanande förhållanden.

Länk till avhandlingen i fulltext i DiVA