Plats:Sal 2403, Institutionen för pedagogik och didaktik, streamas också via Zoom.
Rama Alshoufani, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Education and Other Journeys: The Self, the Other and Stanley Cavell’s Moral Perfectionism". Du är välkommen att följa disputationen på plats eller via Zoom. Zoom-länken publiceras här ett par dagar före disputationen. Disputationen kommer att hållas på engelska.
Titel på avhandlingen
Education and Other Journeys: The Self, the Other and Stanley Cavell’s Moral Perfectionism
Opponent
Adrian Skilbeck, Senior Lecturer, Department of Education and Childhood, University of Winchester, England
Betygsnämndsledamöter
Anna-Lena Kempe, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Viktor Mange Johansson, professor, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og, Kulturfag, Nord University, Bodö, Norge
Martin Gustafsson, professor, Kultur, historia och filosofi, Åbo Akademi
Suppleant
Maria Olson, professor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
Handledare
Klas Roth, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Ordförande
Niclas Rönnström, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Anki Bengtsson, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Elias Schwieler, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Avhandlingsbeskrivning
Avhandlingen sätter strålkastarljuset på två fundamentala problem i vårt utbildningssystems filosofiska underbyggnad – beroendet av förutbestämda mål och att den Andre som idé avfärdas. För att angripa dessa tillkortakommanden använder avhandlingen sig av Stanley Cavells moraliska perfektionism och presenterar ett icke-instrumentellt synsätt på utbildning som utvecklar ett koncept av utbildning som en resa.
Forskargruppen Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning bidrar till kunskap om människor i förändring genom kritiska studier av teoretiska och filosofiska perspektiv på utbildning och lärande.