Skolnärvaro, frånvaro och förebyggande åtgärder i och utanför Europa
Seminarium
Datum: måndag 15 januari 2024
Tid: 15.00 – 17.30
Plats: Online via Zoom
Zoom-seminarium för att lansera specialnumret av European Education om "Jämförande perspektiv på skolnärvaro, frånvaro och förebyggande åtgärder i och utanför Europa.
Nyligen publicerades ett specialnummer av tidskriften European Education med titeln "Comparative perspectives on school attendance, absenteeism, and preventive measures in Europe and beyond". För att fira detta anordnar vi ett Zoom-seminarium om skolnärvaro, frånvaro och förebyggande åtgärder. Varje artikel i specialnumret kommer att presenteras av författarna och det kommer att finnas tid för att ställa frågor i slutet av varje presentation samt lite tid för en allmän diskussion i slutet av seminariet.
Zoom-link
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/69839459019
Meeting ID: 698 3945 9019
Dela gärna Zoom-länken med andra forskare och studenter som är intresserade av ämnet, men gör detta med viss försiktighet och endast på platser med begränsad tillgång för dem som du vill bjuda in, för att undvika störningar av seminariet.
För mer information kontakta:
Susanne Kreitz-Sandberg: susanne.kreitz-sandberg@edu.su.se
Ulf Fredriksson: ulf.fredriksson@edu.su.se
Program
The clock hours indicated in the program below are based on Stockholm time.
15.00 – 15.05 Welcome and general information about the launching seminar
15.05 – 15.15 General Information about the journal “European Education” (Noah W. Sobe, Editor European Education)
15.15 – 15.25 Introduction to the Special Issue: Why a Special Issue on School Absenteeism? (Susanne Kreitz-Sandberg and Ulf Fredriksson)
15.25 – 15.40 School Absenteeism in Germany: A Shift from Punishment to Support? (Chiara Enderle, Heinrich Ricking and Gisela C. Schulz)
15.40 - 15.55 The Problem of “Problematic School Absenteeism” – On the Logics of Institutional Work with Absent Students’ Well-Being and Knowledge Development (Ola Strandler and Martin Harling)
15.55 – 16.10 Profiles of School Refusal among Neurodivergent Youth (Jessica E. Granieri, Hannah E. Morton, Raymond G. Romanczyk and Jennifer M. Gillis Mattson)
16.10 – 16.25 Break
16.25 – 16. 40 Young People’s Stories of School Failure and Remedial Trajectories – Clues to Prevention of School Absenteeism and Early School Leaving (Åsa Sundelin, Joakim Lindgren, and Lisbeth Lundahl)
16.40 – 16.55 Socially Jetlagged and Late for School: Chronotypes, Achievement and Truancy among 15-Year-Old Students in PISA 2018 (Jörg-Henrik Heine and Christine Sälzer)
16.55 – 17.10 General conclusions to draw from the Special Issue on School Absenteeism (Susanne Kreitz-Sandberg/Ulf Fredriksson)
17.10 – 17.25 General questions and discussion
17.25 – 17.30 Closing
Senast uppdaterad: 11 januari 2024
Sidansvarig: IPD