Ny Vägledningspodd - Studie- och yrkesvägledningens roll i nya skolreformer

Skolan står på tröskeln för nya reformer: både Gy25 med ämnesbetyg på gymnasial nivå och krav på att huvudmän ska väga in arbetsmarknadens behov i planeringen och erbjudandet av gymnasieutbildning. Vad får reformerna för konsekvenser för studie- och yrkesvägledningen och de vi vägleder?

Mikaela Zelmerlööw

Vägledningspodden har intervjuat Mikaela Zelmerlöw, undervisningsråd på Skolverket, för att prata om det stöd som Skolverket erbjuder i övergången med dessa reformer men också om hur vi kan stötta våra elever att göra välunderbyggda val i förhållande till arbetsmarknadens förutsättningar.

Vi pratar även om Skolverkets nya självskattningsverktyg för vägledningen och Mikaela bjuder på en framtidsspaning om vart vägledningen är på väg.

Lyssna på podden