Om oss

Institutionen för ekologi, miljö och botanik bildades 1 januari 2013 och har ca 160 medarbetare. Vi har genom våra många nationella och internationella samarbeten även många tillfälliga gäster, både forskare och studenter.

Institutionsbyggnaden färdigställdes under sommaren 2015. Foto: Marc Femenia

Institutionsbyggnaden är en del av Arrheniuslaboratorierna på Stockholms universitetsområde. Under 2015 färdigställdes institutionens lokaler med unika lösningar för den komplexa biologiska forskning som bedrivs. Integrerat med översta våningsplanet finns bland annat växthusmoduler med olika klimat representerade, från tropisk regnskog till svensk natur.

Det är en modern forsknings- och undervisningsmiljö med huvudsakligen en bred grön biologisk inriktning.

Digitalt framställd bild på institutionen där bland annat växthusen placerade på taket är synliga. Bild framtagen av Nyréns Arkitektkontor AB.

Historia

Institutionen bildades 1 januari 2013 genom att de två dåvarande Botaniska och Systemekologiska institutionerna slogs samman och fick namnet Institutionen för ekologi, miljö och botanik.

Botanik etablerades redan 1882 som en självständig institution med egen professur vid Stockholms universitet som vid den tiden hette Stockholms Högskola. Eugen Warming innehade professuren och blev Stockholms Högskolas och därför även Stockholms universitets första valda rektor. Botaniska institutionen flyttade senare till lokaler i Lilla Frescati som var särskilt byggda för verksamheten och invigdes 1964.

Systemekologiska institutionen har sitt ursprung i Askölaboratoriet, grundat 1961 av professor Lars Silén. I slutet av 70-talet flyttades resurser till Stockholms universitet för att fortsätta marin ekosystemforskning, med en professur i marin ekologi. 1989 bildades Systemekologiska institutionen, med professurer i marin ekologi, marin ekotoxikologi, brackvattensekologi, och naturresurshushållning.

På denna sida