Ny antologi om havets många ansikten

Flera ERG-medarbetare är involverade i den nya antologin "Facing the Sea. Essays in Swedish Maritime Studies" som precis kommit ut på Nordic Academic Press.

Facing the sea cover
Facing the sea - framsida. Nordic Academic Press 2021.

Simon Ekström är (tillsammans med Leos Müller) redaktör för boken och medverkar själv med ett kapitel. Även Hanna Jansson och Ida Hughes Tidlund har bidragit med varsitt kapitel. Alla tre är etnologer vid institutionen och knutna till Centrum för maritima studier (CEMAS).

Den 9 december anordnas ett boksläpp för antologin på Sjöhistoriska museet.

Ur förlagets beskrivning av boken:

"I Facing the Sea får vi ta del av svenska erfarenheter av havet. Vi får läsa om smugglare från Åland, brittiska kapare som beslagtar svenska skepp och marinofficerare som kämpar för flaggans heder. Vi ser också vad en katastrof till sjöss eller bärgandet av ett skeppsvrak kan berätta om samhället i dåtid och nutid, och varför allt fler människor väljer att begrava sina anhöriga till sjöss. Rösterna av barn som i krigstid tagit den farliga flyktvägen över Östersjön ger ytterligare en dimension till innehållet."

Mer om boken hos Nordic Academic Press

Presentation av Simon Ekström