Ledningen för Institutionen för kultur och estetik

En litteraturvetare, en konstvetare och en idéhistoriker. Det är prefekterna vid Institutionen för kultur och estetik.

Karin Dirke Boel Hackman och Catharina Nolin
Karin Dirke, Boel Hackman och Catharina Nolin.

Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding fattade den 2 juni 2022 beslutet att institutionen ska ledas av Boel Hackman som prefekt, med Catharina Nolin som ställföreträdande prefekt. Mandatperioden sträcker sig över 2022-08-01–2025-07-31.

Karin Dirke har rollen som biträdande prefekt.

Boel Hackman är docent i litteraturvetenskap. Hon forskar framför allt på svenskspråkig 1900-talslitteratur och hennes forskning präglas genomgående av ett genusperspektiv. Boel Hackman har varit prefekt sedan augusti 2019, dessförinnan ämnesansvarig för litteraturvetenskapen.

Mer om Boel Hackman

Catharina Nolin är professor i konstvetenskap. Hon forskar främst på trädgårdshistoria och landskapsplanering under 1800- och 1900-talen, samt landskapsarkitekturens historiografi under samma period. Hon har tidigare varit ämnesansvarig för kulturarvsstudier och för konstvetenskap.

Mer om Catharina Nolin

Karin Dirke är docent i idéhistoria. Hennes forskning rör sig framför allt inom human/animal studies och miljöhumaniora. Karin Dirke har fram till 2022 varit ämnesansvarig för idéhistoria.

Mer om Karin Dirke

Mer läsning

Organisationen vid Institutionen för kultur och estetik

Intervju med Boel Hackman från 2019