Plats:Sal 2403, Frescativägen 54, IPD, samt live via Zoom
Ebba Christina Blåvarg, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Psykologi på schemat. Formeringen av ett skolämne, 1960–2015". Disputationen kommer att hållas på svenska. Välkommen!
Avhandlingstitel
Psykologi på schemat. Formeringen av ett skolämne, 1960–2015
Opponent
Daniel Sundberg, professor, Institutionen för didaktik och lärares praktik Linnéuniversitetet
Betygsnämndsledamöter
Thom Axelsson, docent, Institutionen för barndom, utbildning och samhälle, Malmö universitet
Henrik Åström Elmersjö, docent, Institutionen för idé- och samhällsstudie, Umeå universitet
Marianne Teräs, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Suppleant
Anne-Li Lindgren, professor, Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Ordförande
Stefan Lund, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Handledare
Joakim Landahl, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Andra handledare
Anna-Lena Kempe, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Annica Ullman, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Den här avhandlingen handlar om psykologiämnets formering i den svenska gymnasieskolan. Genom att analysera texter från olika diskursiva praktiker har jag velat belysa hur det tagit form på olika sätt i olika sammanhang. Men också hur dessa har samspelat och vilka övergripande diskursordningar som kan sägas vara synliga. Materialet har bestått av policydokument, läromedel och texter ur lärardebatten. En genomgång av ämnesdiskursen inom vardera praktik åtföljs av en övergripande blick på ämnets formering.
När forskaren Ebba Christina Blåvarg började titta närmare på psykologiämnet slogs hon av att det som stod i läroplanerna verkade vara något annat än det som stod i läroböckerna. Och det i sin tur skiljde sig från det vetenskapliga ämnet psykologi. Hur hade det blivit så här? Vad är egentligen psykologiämnet på gymnasiet?
Forskargruppen studerar lärande som en social praktik. Det innebär att vi analyserar kommunikationsmönster, normer, regler och innehåll som formar miljöer där kunskaper och förmågor utvecklas.
Forskargruppen bärs upp av ett gemensamt intresse för skola, utbildning och samhällsförändringar. Flera av oss har en tydlig utbildningshistorisk profil, andra har ett uttalat utbildningssociologiskt perspektiv.