Ny avhandling utmanar den gängse synen på utbildning
I en ny avhandling vid Stockholms universitet utmanar Rama Alshoufani den vanliga föreställningen att utbildning främst är ett verktyg för att uppnå specifika, förutbestämda mål. Den belyser hur detta instrumentella synsätt kan begränsa utbildningens mening genom att reducera den till uppsättning resultat, snarare än att utforska dess djupare betydelse i människans liv.
Rama Alfoushani
Det finns en tendens idag att se utbildning som ett verktyg för ekonomisk tillväxt och välstånd, ett synsätt som starkt förespråkar de instrumentella målen med utbildning, istället för dess betydelse och plats i våra liv. Detta perspektiv är också ett som de dominanta paradigmerna nyliberalismen och ”new public management” propagerar för, vilket gör utbildning till ett reduktivt, instrumentellt, kundinriktat begrepp, som på det sättet internaliserar fasta och förutbestämda mål.
Som ett alternativ föreslår avhandlingen att vi ser utbildning som en gemensam resa - öppen, pågående och formad av relationer med andra. Detta synsätt uppmuntrar till nyfikenhet, självreflektion och tanken att lärande inte bara handlar om resultat, utan om vilka vi blir tillsammans.
Rama Alfoushani disputerade vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, den 16 maj 2025.
Läs en intervju med Rama Alfoushani på vår engelska webb
Denna avhandling inom utbildningsfilosofi utmanar den vanliga föreställningen att utbildning främst är ett verktyg för att uppnå specifika, förutbestämda mål. Den belyser hur detta instrumentella synsätt kan begränsa utbildningens mening genom att reducera den till uppsättning resultat, snarare än att utforska dess djupare betydelse i människans liv.
Forskargruppen Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning bidrar till kunskap om människor i förändring genom kritiska studier av teoretiska och filosofiska perspektiv på utbildning och lärande.