Om vikten av allvaret i ett roligt och stimulerande yrke

- Jag hade en viktig förebild när jag växte upp, han arbetade som fritidsledare och jag vill ge tillbaka till andra barn det jag själv fick, säger Daniel Franzén, nu lärare på Grundlärarprogrammet fritidshem.

Hej Daniel, du undervisar på Grundlärarprogrammet, men vad har du själv för bakgrund?

-    Jag gick på Lärarhögskolan, tog examen 2004 och utbildade mig till lärare med inriktning barn- och ungdomspedagogiskt arbete, specifikt med musik och rörelse för förskolan upp till årskurs 6, samt behörighet att undervisa på SFI. Sedan arbetade jag ett tag i en vikariepool, som konsult med strategiskt arbete för fritidsgårdar och som tränare i klättring.

-    Musikmässigt har jag spelat trummor sedan jag var tolv år och har undervisat på Kulturskolan. Jag har också 15 hp. i musikproduktion, så jag har arbetat på fritidshem och undervisat i musik i år 1 och 2.

Varför valde du fritidshem?

-    Jag hade en viktig förebild när jag växte upp, han arbetade som fritidsledare och jag vill ge tillbaka till andra barn det jag själv fick. Jag ville vara en positiv kraft i ungas liv, som en samhällstjänst. Att det blev fritidshem och inte en fritidsgård var för att jag ville ha en utbildning och jobba med estetiska uttrycksformer.

Vad undervisar du i på Stockholms universitet?

-    Jag undervisar främst i programmet för grundlärare i fritidshem och alla VFU*-kurserna. Jag gör seminarierna innan studenterna beger sig ut på VFU, jag är involverad under själva VFU-perioden, håller reflektionsseminarium och så läser jag deras texter efteråt. Sedan undervisar jag i Fritidspedagogik (I-V), i Sociala relationer i skolan och VAL*- och ULV*-kurserna. Jag undervisar också i våra handledarkurser för VFU.

Vad är det viktigaste du vill att studenterna ska få med sig när de gått ut utbildningen?

-    Flexibilitet i yrkestolthet – att värna om yrkesrollen, att värna om det som vi är bra på, utan att sluta vara flexibla. Kanske en motsägelse, men är du för flexibel förlorar du yrkesrollen och håller du för hårt i yrkesrollen förlorar du flexibiliteten. Det som vi gör och säger när vi interagerar med barn, det är sådant som barnen kan bära med sig resten av livet. Vi kan verkligen göra skillnad, för ett barn eller för hundra barn. 

Lärare hjälper två barn på Fritidshemmet.
Foto: LightField, Mostphotos.

-    Det är också ett väldigt roligt jobb, ett jobb där du får mycket variation, där du har möjlighet att arbeta med saker som du tycker är roligt. Du kan använda dig av musiken, bilden eller rörelsen eller vad det nu är som är ditt intresse. Att inspirera någon, oavsett om det handlar om samhällsengagemang eller skapande är häftigt.

Har du någon undervisningsstil, som en metodik eller särskild pedagogik som utmärker dig?

-    Min ambition är att skapa ett öppet klimat där vi kan prata med varandra. Sättet som jag försöker skapa det klimatet på är att använda humor. Jag tycker att det och att skapa god stämning är en viktig ledarskapsegenskap. Jag tror att jag har en ganska handledande inställning. Jag försöker att inte berätta så mycket hur det är, utan mer ställa frågor för att väcka tankar och reflektioner. Det är något slags Sokratiskt metod kanske. Det sokratiska samtalet är väl att den som leder ställer frågor för att skapa kunskap. 

Vad kan en student förvänta sig från dig som lärare?

-    Eftersom jag sitter här i en adjunktstjänst så är en stor del av mitt uppdrag kopplingen till fältet. Att ställa frågor om hur vi kan använda den text vi läser av en forskare ute i fältet och varför det är bra att kunna när vi står mitt i en barngrupp. Sådana kopplingar tycker jag är viktiga. Att fråga sig varför vetenskap är bra i ett praktiskt yrke. De kan förvänta sig att de får en förhållandevis tydlig förankring i verksamheten.

Fritidshemmet har en jätteviktig roll i barnens utveckling av sociala färdigheter.

Vad har du för syn på fritidshem förutom att vara en inspirationskälla, nu när så många barn går på fritidshem?

-    Över 83 % av alla 6-9-åringar är inskrivna, så vi träffar ju nästan alla barn i Sverige. Det är en viktig arena. Om en del lärares uppgift är att lära ut matematik eller svenska, så är fritidshemslärarens ämne att lära ut hur du blir en god människa och en fungerande samhällsmedborgare. Du kan ha mycket bra betyg, men är du en osocial person så kommer du inte att få något jobb ändå. Det är viktig nu på ett annat sätt än kanske för hundra år sedan och där spelar fritidshemmet en jätteviktig roll i barnens utveckling av sociala färdigheter.

Hur är ditt arbete med studenterna på Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem?

-    Jag följer studenterna från deras första dag, och så är jag med någon gång varje termin och på deras sista seminarium av hela utbildningen. Jag vet inte vad jag ska säga om det, det är inte bara jag, men jag tror att jag träffar dem mest av alla lärare. Jag tycker att det är häftigt att se deras resa från hur de är på den allra första dagen och till deras sista. Deras kunskapsutveckling och tillväxt av kunskap är så stor och det är verkligen roligt att följa och se.

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Läs mer om Daniel Franzén på hans profilsida

 

*VFU = Verksamhetsförlagd utbildning. Under VFU kommer du som är lärarstudent att få praktisera dina teoretiska kunskaper i förskola eller skola.

*VAL = Genom Vidareutbildning av lärare och förskollärare (VAL) kan du komplettera för att nå en lärar- eller förskollärarexamen.

*ULV = Utländska lärares vidareutbildning (ULV) är en kompletterande utbildning för dig med utländsk utbildning om ger dig behörighet att undervisa i Sverige.

 

Sök bland våra utbildningar