Seminarieserie utbildning och migration: "Symboliska gränser"
Seminarium
Datum:onsdag 15 maj 2024
Tid:13.00 – 15.00
Plats:Frescativägen 54, rum 2519 eller digitalt via Zoom
Andrea Voyer Sociologiska institutionen, Stockholms universitet och Stefan Lund Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet kommer att prata om symboliska gränser, mångfaldiga skolkulturer och inkorporering.
Detta är det första tillfället i en seminarieserie arrangerad av arbetsgruppen Utbildning & Migration vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Alla intresserade forskare är välkomna att delta i våra kommande seminariepresentationer och diskussioner. Läs mer om seminarieserien på vår engelska sida:
Forskning visar att en tilltagande boende- och skolsegregation skapat en påtaglig ojämlikhet mellan olika kommuner och enskilda skolor. Var barn och unga bor och vilken skola de går i har fått en avgörande betydelse för möjligheten att nå kunskapskraven och att studera vidare. Vilka är orsaker och vad kan göras för att förändra situationen?